Anul 2015 a insemnat inceputul unui nou capitol pentru formatia timisoreana NEGURA BUNGET: este anul care marcheaza lansarea primului album dupa o pauza insemnanta, dar si startul unei povesti ambitioase, conturata sub titulatura de „trilogie transilvaneana”.
Orizonturile noi au prins forma din data de 27 februarie 2015, atunci cand Negura Bunget a lansat noul album, intitulat „Tau”, via Prophecy Production. In perioada urmatoare, formatia va porni intr-un turneu lung pe doua continente, pentru a promova acest material de studio. Pana sa plece in aceasta „mica aventura”, am reusit sa stam de vorba cu Gabriel „Negru” Mafa, bateristul si reprezentatul cel mai de seama al formatiei, despre noul disc, (si chiar am aflat cateva detalii destul de interesante), dar si despre planurile si ambitiile sale. Va invitam sa dezlegati singuri misterul, citind interviul de mai jos.
Noul album, „Tau”, a fost lansat, oficial, in data de 27 februarie 2015, si reprezinta un nou capitol important pentru istoria formatiei Negura Bunget. Mai mult decat atat, ati inceput sa vorbiti despre conceptul din spatele sau inca din anul 2011, daca nu ma insel. De ce a durat atat de mult sa pregatiti acest disc? A fost greu sa creionati acea legatura dintre concept si muzica in sine, sau exista un alt motiv?
Au fost mai de graba motive logistice decat conceptuale sau muzicale. In primul rand am avut o activitate live destul de intensa in toata perioada aceasta, in care am sustinut mai multe turnee care, adunate, au avut cateva sute de concerte. Apoi intreg proiectul trilogiei e unul foarte complex si ambitios, care ne-a impins catre limitele noastre. Acum am terminat prima parte, dar in realitate avem o multime de alte materiale, atat audio cat si video, pentru urmatoarele parti, ca sa nu mai spunem de intreg conceptul trilogiei. Toate aceste detalii ne-au luat ceva timp pentru a le stabili, planifica si pune in practica. In acelasi timp nu a fost nici o graba, am pregatit sa facem totul temeinic.
Care este semnificatia generala a titlului „Tau”, dar mai important, ce inseamna pentru tine acest nume? Si, desigur, care este legatura sa cu viitoarele parti ale trilogiei?
TAU e un lac mic de munte, adesea adinc si legat de alte structuri subterane dar reprezinta totodata si posesia „al tau”. Este o metafora pentru insasi natura Transilvaniei, care desi pare evidenta, ea inca mai ascunde mistere care se lasa descoperite si este totodata „a ta”, „a mea”, „a noastra”…. Este legatura cu un loc anume care prin experienta devine personal. Mintea se intalneste cu inima creand un tot unitar. Partea a doua va fi concentrata pe aspectul uman al acestor locuri, pe traditii si obiceiuri iar partea a treia va fi despre spiritualitatea Transilvaniei si conceptul de nemurire. Scopul nostru e ca cele trei parti sa ofere in final o viziune personala, detaliata, a ceea ce intelegem noi prin Transilvania.
Dupa parerea mea, aceasta „trilogie a Transilvaniei” reprezinta unul dintre cele mai ambitioase proiecte ale unei formatii romanesti din ultimul sfert de veac. Anul 2015 a insemnat inceputul acesteia, dar cand vom putea descoperi si restul povestii?
Intr-adevat e un proiect foarte ambitios, si o multime de perspective noi urmeaza a se dezvalui in partile urmatoare. Dupa cum spuneam, deja avem materiale si pentru partile urmatoare, atat muzicale cat si vizuale. Iar conceptul intregii trilogii l-am avut bine definite inca de la inceput. Evident, pe masura ce progresam apar idei noi, si uneori e greu sa ne limitam expansivitatea in domenii conexte. Conform planului cu care lucram momentan in 2016 ar trebui sa apara partea a doua iar partea a treia in 2018.
De ce ati ales Prophecy Productions?
Chiar daca e primul album nou pe care il avem cu Prophecy, in realitate am lucrat cu ei de cativa ani deja, ei lansand toate albumele noastre mai vechi, cat si DVD-ul file „Focul Viu”. E casa de discuri foarte potrivita pentru noi, care are vointa si posibilitatea de a sustine proiecte mai deosebite, cum e si aceasta trilogie.
Noul material de studio beneficiaza contributiile unor nume notabile: pe deoparte, ii avem pe Rune Eriksen si pe Sakis Tolis, doi muzicieni importanti din scena de metal underground mondial, iar pe de alta parte ii avem pe Bean Mc si pe Alexandrin Hristov, care sunt doi artisti cunoscuti la noi in tara. De ce toti acesti muzicieni si cum de ati ajuns sa lucrati cu ei?
Am gasit contextele si conexiunile potrivite pentru a face asta. Cu Rune si Sakis ne stiam de multa vreme, prin intermediul turneelor si concerte avute impreuna… Iar restul a venit de la sine. Colgul noastru, Petre Ionutescu, a cantat cu Bean si Alexandrina in cadrul unor concerte mai speciale si restul a pornit de aici. A fost o experienta foarte placuta, toti fiind adevarati profesionisti.
Ati lansat, recent, un videoclip impresionant pentru piesa „Nametenie”. De ce ati ales aceasta melodie, in special, ca sa fie promovata si cum a fost realizat videoclipul?
Imaginile pentru videoclip au fost adunate in ultimii ani, din diverse peisaje naturale, in mare parte chiar de mine. Videoclipul a fost realizat de catre Daniel Dorobantu, cu care noi am mai colaborat de-a lungul anilor pentru partea vizuala. „Nametenie” este o piesa emblematica pentru albumul nostru, fiind inspirata de un loc special, numit „Fereastra zmeilor” din Muntii Fagaras.
Am fost, de asemenea, fascinat de coperta noului disc. Cine a fost cel care s-a ocupat de aceasta si de restul fotografiilor din album?
Tot eu am realizat si coperta albumului, atat partea de grafica, cat si pozele. Evident ca nu sunt grafician, dar conceptul albumul s-a suprapus foarte mult cu pasiunea mea pentru natura, astfel incat a fost un pas natural. Partea vizuala completeaza experienta muzicala.
Mi-a placut enorm ideea pe care formatia a avut-o in 2009 cu „Varstele Pamantului”, atunci cand ati introdus o bucata de pamant in acel CD Box. Vom mai avea parte de un o editie limita si la fel de speciala pentru „Tau” sau pregatiti ceva diferit?
Avem si pentru noul album o editie similara, chiar si mai exclusivista, fiind realizata in doar 50 de exemplare. E vorba de o alta cutie de lemn, de data asta pictata manual, in care va fi albumul invelit in frunze de artar, fructe de cer si bucati de lemn din padure… Incercam tot timpul sa ne adresam nu doar auzului, ci si altor simturi.
Negura Bunget exista din anul 1995 si continua sa lanseze albume de calitate. Care este motivatia ta principala care te impinge sa continui sa faci muzica si azi?
Negura Bunget e mai mult decat doar un proiect muzical pentru mine, e mai de graba un mod de viata. Interesele mele personale se imbina foarte armonios in Negura Bunget, si de aceea rezultatele conteaza mai mult decat munca pe care o avem de depus si sacrificiile pe care trebuie sa le facem pentru a ajunge la ele. O sa continuam atat timp cat avem ceva de spus, si simtim ca o putem face prin fortele noastre.
Unde preferati sa cantati mai mult – in cluburi sau locuri mai restranse, ori la un festival mare, cu mai multe formatii alaturi?
Nu avem vreo preferinta, fie ca sunt cluburi sau festivaluri mai mari pentru noi este totdeauna o ocazie de a ne intalni cu cei care asculta muzica noastra si de a primi feedback. In final conteaza mai putin daca canti in fata la 1000 de oameni sau a unui singur om, daca poti sa transmiti tu ce ai de transmis.
Care ar trebui sa fie conexiunea dintre muzicieni si fanii lor, dupa opinia ta, sau intre un muzician si altul? Mai exista loc pentru relatii adevarate in acest mediu care devine, treptat, extrem de competitiv?
Cred ca fiecare muzician, la fel ca si oricare ascultator are personalitatea lui, si felul lui de a fi, ambele aspecte contribuind la aparitia unei astfel de conexiuni. In ceea ce ma priveste nu am crezut niciodata ca ar trebui sa fie vreo bariera intre muzicieni si ascultatori, sau intre muzicieni si alti muzicieni. Competita poate avea si aspecte pozitive, depinde doar unghiul de vedere prin care este privit totul.
Lasă un comentariu