Ultimul an pentru formația VIȚA DE VIE a fost extrem de plin: după ce a aniversat douăzeci de ani de existență, o vârstă destul de înaintată pentru oricare trupă, printr-un eveniment special organizat la Arenele Romane din București a urmat anunțarea lansării unui nou material discografic, veste venită după o lungă perioadă de timp. Cum nu se putea mai bine, albumul de studio, intitulat „Șase (+)”, a venit pentru mine ca un trăsnet pentru că mi-a întrecut toate așteptările (mai multe cuvinte despre el am scris AICI). Deși au fost lansate doar șase piese, luna mai a anului viitor va marca apariția continării acestuia, a doua parte, intitulată „Șase (-)”.
Astfel, odată cu concertul pe care trupa l-a susținut în Cluj-Napoca, în Form Space, am reușit să stau de vorbă cu Adrian Despot, solistul și liderul Vița de Vie (cronica concertului din data de 25 o puteți citi AICI). „Tânărul rockstar” al muzicii rock românești post-decembriste, o persoană cu mult talent și carismă, a stat și ne-a povestit mai multe despre noul album al formației, despre frumusețea Clujului dar și despre unele mici păreri despre situația muzicii de la noi din țară.
Cover photo credits: Vlad Stănescu
Au trecut 20 de ani, v-ați gândit că în acest interval de timp veți deveni atât de iubiți și respectați și chiar să schimbați destine?
Nu, nu cred că ar trebui să te gândești așa. Probabil că în momentul în care faci o melodie, dacă intenționezi să schimbi un destin e propriul tău destin. Cuvântul „destin” este destul de mare pentru chestia asta, piesele noastre le facem ori din dorința teribilă de a ne exprima muzical, ori dintr-o nevoie personală de a exterioriza anumite sentimente.
Tot vorbind de acești 20 de ani, ați ajuns să aveți o bază de fani, concerte în întreaga țară, albume lansate și așa mai departe. În ziua de astăzi, ce consideri în abstract că îi lipsește formației Vița de Vie?
Ne lipsesc cluburile în care să cântăm, ne lipsesc sălile de spectacol în care am putea concerta, România nu este pregătită la capitolul acesta: noile reglementări sunt destul de drastice, patronii de club au fost total nepregătiți. O să mai dureze câțiva ani până când se va rezolva toată problema. Cred că ar trebui să intre în mintea Statului faptul că e necesar construcția unor săli noi, în momentul de față nu prea există.
Totuși, cum ți se pare până acum sala aceasta, recent deschisă, în care veți concerta în scurt timp?
Aceasta este o excepție. Clar, fără nici o îndoială, este unul dintre cele mai faine cluburi din țară.
Să vorbim și despre câteva lucruri mai concrete, legate de noul vostru album, „Șase (+): de unde a pornit această idee, când a apărut mai exact și cum s-a dezvoltat, în condițiile în care „Fetish” a fost lansat acum șase ani, fără a lua în calcul „Acustic”-ul care a conținut piese reorchestrate.
Ideea a început în 20 februarie atunci când am aniversat 20 de ani de Vița de Vie la Arenele Romane, moment în care am făcut un legământ dacă vrei să îi spun așa cu fanii noști, ca în fiecare lună să facem o piesă pentru că a venit momentul să ne optimizăm timpul, suntem muzicieni și facem muzică. Am redus numărul de concerte și atunci am avut timp mai mult să îl petrecem în studio și să facem piese. Am început să scoatem câte o melodie pe lună, am strâns șase melodii și am lansat acest album, „Șase (+)”. Urmează ca în mai anul viitor să lansăm partea a doua a acestuia, care se numește „Șase (-)”. Împreună vor forma albumul „Șase/Șase”
Ce e „Șase (+)” mai mult: un EP sau un album full length? De asemenea, care este legătura dintre piese și fiecare dintre cele șase simboluri de pe copertă?
Este o altă abordare asupra conceptului clasic de album, este o abordare personalizată Vița de Vie. În rest, este destul de evident, avem coperta care arată ca un zar, practic suntem în fața unui șase de zar, fiecare simbol reprezintă o piesă de pe album: avem „Inimi Surde”, „Metaforă de Toamnă”, „Somn Ușor”, „Luna și Noi”, „Pe Plajă-n Vamă la 5” și „Hai încearcă”, în ordine, de sus în jos. Dacă citești de la stânga la dreapta, este ordinea la care am lansat single-urile.
Dacă tot vorbim de lansările pieselor, cum ați ajuns să lucrați cu Universal Music Romania?
Am început colaborarea cu ei în anul 2013 pentru albumul „Acustic”. Este singura casă de discuri din România care știe să lucreze cu o trupă de rock, oamenii care lucrează acolo sunt profesioniști, adică ascultă muzică, au lucruri multe de zis și știu despre ce este vorba, plus că ne leagă o prietenie destul de strânsă cu ei, mi-e greu să îmi imaginez că vom lansa albume în continuare cu altcineva.
Ați mers de-a lungul timpului pe mai multe: pe lângă alternative, raggae, jazz, acum avem de parte de dubstep chiar și de puține elemente de metal dur. Te-ai gândit că mereu muzica Vița de Vie trebuie să treacă prin diferite genuri muzicale sau totul a venit natural? Urmează ceva nou pentru „Șase (-)”?
Piesele pentru noul album nu sunt încă scrise și nu am vânat niciodată stiluri. Piesele ies așa cum ies ele, fără să intenționăm să ne axăm pe un anumit stil de dinainte. Noi prelucrăm ideea și la final ne dăm seama cum sună. Nu suntem o formație care să vâneze anumite stiluri, repet, dar ne place să vibrăm cu tot ceea ce înseamnă muzică.
De-a lungul timpului ați colaborat cu toate tipurile de presă, cea scrisă, cea de la televizor iar acum ați ajuns la cea de pe Internet. Care dintre aceste tipuri a fost sau rămâne avantajos atât pentru voi, dar și pentru ascultătorii voștri?
Toate cele trei tipuri nu trebuie excluse, fiecare dintre ele se completează una pe cealaltă. Trebuie să știi cum să te mobilizezi ca formație, trebuie să știi cum să îți alegi emisiunile reprezentative, nu toate porcăriile care există pe piață, și cum să îți prezinți albumul. Practic, în colaborare cu fanii noștri am realizat și o piesă, „Inimi Surde”, acel cor este făcut de ei la aniversarea „100.000 de membri pe Facebook”. Este un album realizat pentru ei, fanii Vița de Vie.
Ai colaborat și tu cu presa, ce s-a mai întâmplat cu Mixtopia?
Mixtopia încă există, a fost un proiect care să se auto-susțină și la momentul respectiv a mers destul de bine. În continuare este susținut de niște oameni inimoși, sper să se dezvolte. De ceva vreme însă, eu nu mai colaborez cu ei.
În final, am o întrebare puțin mai amuzantă. Documentându-mă pentru acest interviu, am găsit pe pagina Wikipedia a formației o afirmație destul de ciudată și destul de agramată, citez: „Basul și cu toba mare este bazat pe melodia „Killing in the Name of” de la Rage Against the Machine”. Cât de adevărată sau falsă este această frază?
Wikipedia este un website la care contribuie toată lumea, are acces oricine. Nu are absolut nicio legătură. Ideea a pornit de la temă de chitară pe care eu am realizat-o, apoi am arătat-o colegilor, asta se întâmpla imediat după lansarea albumului „Rahova”. Eu le-am spus că așa aș vrea să sune și că mă voi ocupa în continuare de ceea ce însemnă componistica și stilistica sa pentru că aveam niște idei în cap și voiam să le pun în aplicare. Am făcut refrenul, am revenit la repetiții și norocul a fost că Pupe a visat peste noapte o temă de chitară, chiar a avut un vis foarte bun (râde), iar Sorin, clăparul nostru de atunci a venit cu titlul piesei.
Legat de orașul în care vă aflați acum, mereu sunteți primiți cu multă căldură, deja s-au vândut 400 de bilete. Este Clujul unul dintre orașele voastre preferate în care vă face plăcere să cântați?
Ne place foarte mult la Cluj, deși este departe de casa noastră. Avem mereu o datorie să ne întoarcem aici, Clujul este al doilea oraș din țară din punctul de vedere al numărului de fani Vița de Vie
Special thanks to Alin & Dark Side Booking Academy
Lasă un comentariu