Machiajul in muzica rock: masca, joc si simbol

1.709 vizualizări

Machiajul si muzica rock merg mana in mana. De alta, adeptii acestui gen de muzica sunt printre cei mai usor de recunoscut cand vine vorba de acele decoratiuni si artificii pe care le utilizeaza pentru a-si exprima „crezul” stilistic.

Persoanele care prefera rockul vor opta pentru clasicul „smoky-eye”, adica „incercuirea” ochilor intr-un halou negru de creion si fard. Ceea ce este inedit in cazul acestui gen de muzica este ca atat femeile cat si barbatii isi impodobesc chipul cu astfel de „accesorii” grafice.

In ziua de astazi, foarte multi muzicieni rock se machiaza. Marilyn Manson, Ville Valo, Brian Molko, Gerard Way, Andy Biersack si altii. Desi foarte multi oameni cred ca machiajul artistilor dovedeste o predispozitie spre un comportament efeminat, ei se insala.

De fapt, acest tip de decoratiune faciala este legata de ceea ce autorii studiilor culturale numesc „efectul mastii”. Masca si machiajul ca masca au fost folosite inca de dinainte de Antichitate pentru a simboliza  transformare, o ascundere sau o potentare a unei anumite esente.

Cu alte cuvinte, masca este un joc de identitate care il converteste pe purtator intr-o fiinta iesita din comun: un erou, un anti-erou, un spirit sau un lider de cult. Aceste semnificatii ale mastii sunt adanc inradacinate in psihicul omului contemporan, ele datand din cele mai vechi timpuri.

Departe de noi gandul de a considera muzica rock un „cult”, dar in mod clar performanta artistica este un act care il apropie pe om de Dumnezeu, de sacralitate sau de o experienta superioara – in unele cazuri extreme, la antipod, de una „infernala” – cum ar spune Mircea Eliade.

Machiajul reprezinta inca unul din mijloacele de simbolizare utilizate instinctiv de artisti pentru a transmite mesajul ca pe scena se intampla ceva iesit din comun, ceva cu potential transformator, cathartic sau eliberator.

Printre primii muzicieni rock care au utilizat potentialul de comunicare al machiajului este Arthur Brown, care este considerat parintele fondator al shock-rockului si „stramosul” direct al lui Alice Cooper si Marilyn Manson.

Arthur Brown este si creatorul „corpse-paint-ului” folosit de adeptii metalului extrem.

Ca in cazul oricarei practici culturale, machiajul are diverse semnificatii in functie de utilizator. In timp ce unii muzicieni il folosesc cu scop „ritualic”, luandu-si inspiratia din utilizarile tribale ale acestuia, altii mizeaza pe insusirile sale estetice. Glam-rockerii, de exemplu, aparuti intr-o perioada in care cultura vestica isi reevalua viziunea asupra rolurilor sexelor si ale „genurilor” se jucau si cu identitatea lor sexuala, construind un alt tip de masculinitate prin incorporarea elementelor, pana nu demult, tipic si exclusiv feminine.

Am confectionat o galerie foto cu evolutia machiajului de la aparitia acestuia pe chipurile si in sufletele muzicienilor rock si pana in contemporaneitate.

Arthur Brown

MachiajArthurBrown

David Bowie

MachiajDavidBowie

Ozzy Osbourne

MachiajOzzyOsbourne

Alice Cooper

MachiajAliceCooper

KISS

MachiajKiss

King Diamond

MachiajKingDiamond

The Misfits

MachiajMisfits

Robert Smith

MachiahRobertSmith

David Vanian

MachiajDavidVanian

Motley Crue

MachiajMotleyCrue

The Cult

MachiahTheCult

Mayhem

MachiajMayhem

Marilyn Manson

MachiajManson

Ville Valo

MachiajValo

Brian Molko

MachiajMolko2

Gerard Way

MachiajGerardWay

Andy Biersack

MachiajAndyBiersack

Trebuie mentionat si ca semnificatia machiajului era alta in fiecare gen de rock. Glam-ul voia sa construiasca o alternativa la masculinitatea conventionala si restrictiva. Black-metalul cultiva aspectul „cultic” sau „ritualic” al machiajului ca unealta de exprimare a unui crez extrem si intunecat. Shock rock-ul confectioa personaje diabolice, adevarati anti-eroi, lucrand cu aspectul teatral si ludic al make-up-ului. Ceea ce a ramas comun la toate variantele? Dermatograful negru si sentimentul misterului.

Am incercat pe cat posibil sa-i afisam pe artisti in ordine cronologica, astfel incat sa poata fi observata o evolutie a machiajului si a semnificatiilor acestuia in muzica rock. In timp ce unii muzicieni, cum sunt adeptii black-metalului, abordeaza un tip foarte specific de makeup, adica asa zisul „corpse-paint”, care trimite spre cadaveric si abject, alti rockeri, cum sunt Ville Valo sau Brian Molko exploreaza virtutile ludice ale acestuia, jucandu-se cu ideea de mister si cu cea de masculinitate versatila, mizand deseori pe un simplu contur negru la ochi.

Oricum ar fi, machiajul ca masca sau machiajul ca joc teatral si/sau de identitate, este o parte cruciala a culturii rock. Puneti pana pe creion si faceti-va frumosi, starurilor!


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*