Negura Bunget, Terminal Prospect, Grimegod/ 8.12.2013, Club S, Galati

In ultimul an, concertele metal de la malurile negrului oras Galati s-au rarit considerabil in special din cauza inchiderii singurului club in care se mai promova intr-o oarecare masura acest gen. Surpriza a venit insa la inceputul toamnei, cand nimeni nu se astepta ca turneul „Legendele Romanesti” – Negura Bunget, Grimegod, Terminal Prospect – sa treaca prin acest oras.

Totusi, la inceput nu a fost totul sigur deoarece locatia in care ar fi trebuit sa se desfasoare evenimentul era pusa sub semnul intrebarii. In schimb, seriozitatea si profesionalismul celor de la Axa Valaha Production (organizatorii evenimentului) nu au dezamagit iar astfel acestia au reusit sa aduca in cele din urma in data de 6 decembrie trei formatii de metal extrem in Club S.

Capul de afis a fost fara indoiala Negura Bunget, un nume rasunator al scenei de metal romanesti (probabil cel mai mare din ultimii ani) insa cu o noua formula. Terminal Prospect si Grimegod au fost si ele niste nume inedite – prima formatie vine tocmai din Suedia iar cea de a doua este ce mai veche trupa de doom metal din tara noastra.

Evenimentul a reusit sa stranga un numar suficient de oameni – pretul a fost si foarte acceptabil: 20 de lei pentru trei formatii. Cei care au venit s-au ridicat la inaltimea asteptarilor si le-au aratat celor trei trupe ca galatenii reprezinta un public ce nu duce lipsa de devotament si doreste cu multa patima astfel de evenimente.

Seara a fost deschisa de aradenii de la Grimegod. Cu un line-up diferit de ceea ce ma asteptam – pe langa membrii originali Grimegod, Tibor Kati la voce si Garabedian Vartan la tobe, li s-au mai alaturat membrii Negura Bunget, Adrian Neagoe la chitara si Ovidiu Corodan la bass – trupa a sustinut un recital de doom death de prima clasa. Presarate cu influente de My Dying Bride si Novembers Doom, piesele Grimegod au fost impresionante, afective si bine exprimate pe scena destul de mica. In schimb, in unele momente sunetul vocii a fost inamicul formatiei. Publicul nu a tinut cont insa de acest impediment si a raspuns la toate indemnurile trupei. „Godless Cry”, piesa de rezistenta Grimegod, a intetit atmosfera dezolanta si sumbra si a incheiat perfect un recital grandios.

Suedezii de la Terminal Prospect si-au promovat in aceasta perioada ultimul album, „Redefine Existence” (ce a fost lansat in aprilie 2013). Per ansamblu, spectacolul lor a fost plin de energie iar publicul (mai numeros decat la formatia precendenta) a raspuns asa cum trebuie sa se faca la asftel de evenimente: s-au format probabil toate ‘obiceiurile’ unui concert normal de metal: mospit-uri, circle pit-uri, crowdsurfing, wall of death.

Din punct de vedere muzical, formatia ne-a oferit un death metal combinat cu elemente de thrash si black de care am fost obisnuiti in ultimii ani. Solistul Kristian Norelius seamana izbitor de mult cu liderul trupei suedeze Hypocrisy, Peter Tagtgren, atat prin fizic cat si prin voce. Astfel, piesele Terminal Prospect precum „Blood Burning Veins” sau „In Armaggedon”, care sunt pe alocuri presarate cu niste pasaje originale, au fost construite evident in jurul timbrului vocal al solistului. In final, cei patru suedezi au fost incantati de entuziasmul publicului si i-a felicitat cum nu se poate mai bine.

Dupa o pauza de aproximativ 15 minute, membrii Negura Bunget au urcat pe scena. Pentru inceput, cazul Negura Bunget este inca deshis in ultimii ani: anul 2013 a marcat schimbari in line-up-ul formatiei (probabil ce-a de a treia mutare importanta in ultimii patru ani). Nucleul trupei a ramas concentrat in jurul bateristului Gabriel „Negru” Mafa caruia i s-au mai alaturat Tibor Kati (Grimegod) la voce/chitara, Adrian Neagoe la chitara, Ovidiu Corodan si Matei Ionutescu la clape si instrumente traditionale (probabil doar pentru acest turneu). Trebuie totusi mentionat faptul ca publicul autohton (nu zic doar cel galatean) nu a vazut deloc cu ochi buni aceste schimbari din ultimii ani.

Aceste schimbari au dus fara indoiala si la schimbarea stilului muzical abordat de Negura Bunget: pe ultimul EP, „gand a-prins”, formatia a abordat un stil mult mai traditional, axat mai mult pe folk. Ultimul EP este, din punctul de vedere a multor critici, mediocru dar nu teribil. Astfel, recitalul Negura Bunget a atras atentia publicului nu pentru ca formatia a lansat un nou material, dar pentru ca cei prezenti au dorit sa vada cum se descurca noua formula: iar parerile au fost impartite.

Negura Bunget a cantat unele dintre cele mai bune piese de pe ultimele doua albume de studio, „Om” si „Varstele Pamantului”: s-a cantat „Pamant”, „Cunoasterea Tacuta”, „Hora Soarelui”, „Dacia Hiperboreana” dar si piesa principala de pe ultimul EP, „Curgerea muntelui”. Per total, pot spune ca proiectul nou Negura Bunget, asa cum s-a prezentat, este inca in constructie: noii membri nu si-au gasit inca un loc definitoriu in trupa, s-a simtit faptul ca mai este de lucrat. De apreciat a ramas faptul ca formatia inca foloseste instrumente rare in spectacolele live (a fost adus un bucium cat scena de mare), dar cam atat. Vocea lui Tibor a fost acoperita in unele momente de instrumente iar chitarele pierdeau uneori linia melodica din cauza sonorizarii slabe.

Negura Bunget a apreciat insa primirea publicului (care s-a rarit in timpul show-ului) iar la bis s-a cantat prima piesa compusa de trupa, „De Silvae Transilvaniae”.

Evenimentul, bine organizat, a avut totusi si o problema majora: angajatii clubului (ma refer la barmani si gardieni) pot spune ca au fost cei mai ‘sictiriti’ oameni de pe pamant: cei prezentati au fost serviti cu toata jena de parca ar fi fost ultimii oameni de pe Pamant iar gardienii, ca sa scape de sunetele ‘ingrozitoare’ ce veneau de pe scena, s-au multumit sa asculta manele de pe telefon la intrare.


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*