Partea 3: 1984-1987: SAINT VITUS, HELLHAMMER, W.A.S.P., CELTIC FROST, POSSESSED, CANDLEMASS, MEGADETH, SLAYER, NAPALM DEATH, VOIVOD.
De la părinții fondatori ai metalului precum Black Sabbath, Rainbow și Judas Priest până la liderii moderni ai metalului precum Ghost, Sleep Token și Spiritbox, acestea sunt melodiile care au definit acest gen.
Bazele au fost puse de Led Zeppelin, Blue Cheer și Coven.
În aceste împrejurări, apare o formație care se aventurează mai departe în partea „heavy” a rock’n’roll-ului, BLACK SABBATH. Ei au cristalizat sunetul și senzația metalului în ceva tangibil, ceva terifiant și mai heavy decât orice auzise publicul pana atunci.
Cinci decenii mai târziu, metalul este foarte popular intre tineri. Călătoria sa luând tot felul de întorsături odată cu debutul lui Sabbath, cu apariția NWOBHM-ului, a thrashului și a black metalului plus explozia nu metal.
De la imnurile originale cutremurătoare ale metalului până la melodii clasice moderne, aceasta este coloana sonoră a unei revoluții muzicale care a început acum 50 de ani.
Acestea sunt cele 100 de melodii care au schimbat heavy metal-ul și l-au făcut să fie ceea ce este astăzi.
21. Saint Vitus – Burial At Sea (Saint Vitus, 1984)
Melodia incheie LP-ul de debut al formatiei Saint Vitus. „Burial At Sea” conține cele mai lente, mai întunecate și mai înfiorătoare riffuri concepute de oameni. Melodia a împins frontierele doom metalului.
22. Hellhammer – Triumph Of Death (Apocalyptic Raids, 1984)
Venom a deschis ușa noului viitor întunecat al metalului, inspirând un val de trupe să ia ceea ce au făcut și să-l împingă și mai departe. Triumph Of Death a fost cel mai neplăcut zgomot dezlănțuit de orice trupă până în acel moment. Trio-ul elvețian – condus de viitorul vizionar Celtic Frost, Tom G Warrior– a înregistrat piesa de trei ori în total, fiecare versiune devenind mai lentă, mai lungă și mai de coșmar. Până când și-a făcut debutul oficial, non-demo, pe EP-ul Apocalyptic Raids din 1984, a evoluat în nouă minute de agonie întortocheată.
23. W.A.S.P. – Animal (Fuck Like A Beast) (Animal…, 1984)
Ca melodie, „Animal” este foarte brutală. Heavy metal la cel mai înalt nivel, bazat pe șocuri și o mișcare simplistă a acordurilor de putere plus un refren ușor de reținut. Ar trebui să trăiești într-o totală negare pentru a crede că atât cântecul, cât și coperta cu lama de ferăstrău nu va stârni controverse. Prezența sa pe lista de discuri „Filthy Fifteen” a grupului de cenzură din SUA, i-a mărit exponențial popularitatea.
24. Celtic Frost – Circle Of The Tyrants (Emperor’s Return/To Mega Therion, 1985)
Videoclipul a fost filmat în 1985 la festivalul „World War Three” de la Montreal, primul festival de muzică extremă din America de Nord. Haosul și reacția publicului la melodie (și la variațiile vocale de operă), combinat cu basistul Martin Ain îmbrăcat în echipament de scenă aristocratic a arătat o trupă în tranziție. „Circle Of The Tyrants” este bijuteria de încoronare a lui Celtic Frost. Ea conține cel mai cunoscut riff al trupei și cea mai bună melodie din catalogul lor. Melodia a fost o punte între trecutul crud și neîngrijit Hellhammer al lui Tom G. Warrior și tot ce a urmat după. Foarte multe formații și-au găsit inspirația în aceasta melodie semnată Celtic Frost.
25. Possessed – Death Metal (Seven Churches, 1985)
Influențați de inovațiile recente aduse de Venom și Slayer, Possessed au crescut intensitatea mult dincolo de thrash-ul de zi cu zi. Au găsit un mod de exprimare mult mai întunecat, mai îngrozitor. În esență, Possessed revizuiau conceptul de bază al lui Black Sabbath: echivalentul muzical al unui film înfricoșător. Dar, în loc de diavolitatea folk-horror gotică engleză din Sabbath, avem o armată de zombi satanici însetați de sânge care anihilează California pentru a „stăpâni prin Death Metal”.
26. Candlemass – Solitude (Epicus Doomicus Metallicus, 1985)
Titlul cod-latin al albumului de debut al lui Candlemass spunea totul: Epicus Doomicus Metallicus. Suedezii au oferit o actualizare mai grandioasă a șablonului original Black Sabbath. După cum a declarat fondatorul/basistul Leif Edling pentru Metal Hammer „Am vrut să facem doom metal de proporții epice”. Amestecul de măreție muzicală lent și lirică cu dezolarea exprimata de versurile formației a creat un subgen de metal. Niciodata metalul nu a sunat mai înălțător.
27. Megadeth – Peace Sells (Peace Sells… But Who’s Buying? 1986)
Dave Mustaine a încercat să ajute la inventarea thrash-ului de când era încă membru Metallica. A continuat să-l reinventeze cu Megadeth. Piesa monumentală a celui de-al doilea album s-a ridicat deasupra haosului perpetuu adus de consumul de droguri al formației la acea vreme, încetinind furia de 100 de km/h a genului până la un groove hipnotic. A împletit ritmul cu versuri furioase, combative, care au vizat o societate care privea cu dispreț oameni ca Dave Mustaine. Într-o perioadă în care încercarea hard rock-ului de a avea versuri de protest era foarte timidă, Megadeth au venit cu comentarii sociale foarte dure. MTV a folosit un fragment din cântec pentru a-și crea coloana sonoră a buletinelor de știri, legitimând Megadeth și, prin extensie, thrash-ul, ca sunet al viitorului palpitant al metalului.
28. Slayer – Angel Of Death (Reign In Blood, 1986)
Asigurându-se că niciun tabu nu a fost încălcat, Slayer ne-a forțat să aflăm despre cele mai josnice excese ale groazei din lumea reală Au început prin a descrie experimentele umane malefice conduse de omul de știință nazist Josef Mengele. Cu acel riff „bridge”, eșantionat pentru un public mai larg de „She Watch Channel Zero” a lui Public Enemy, Jeff a inventat defalcarea groove a sunetului metal. Este melodia lui Jeff, dar contribuția bateristului Dave Lombardo a trimis metalul la noi niveluri de intensitate maniacală cu viteza sa fulgerătoare, inspirând o tendință pentru sunetele necruțătoare, tendință care a durat până în anii ’90.
29. Napalm Death – Scum (Scum, 1987)
Cu albumul lor „Scum”, Napalm Death a împins frontierele zgomotului mai departe decât și-ar fi imaginat cineva vreodată. Formația care a înregistrat acest reper „grindcore” de două minute și jumătate (cântărețul/basistul Nicholas Bullen, chitaristul Justin Broadrick și bateristul Mick Harris) a preluat un set disparat de influențe (Swans, Killing Joke, Siege, Metallica) și le-a „scuipat” ca pe ceva mai murdar, mai rapid și mai sumbru decât orice apăruse până atunci. Lumea metalului a fost derutată și surprinsă de zgomotul aparent impenetrabil, dar in scurt timp, sunetul revoluționar Napalm Death a pătruns în ADN-ul metalului. Datorită lor Earache Records a ajuns sa fie una dintre cele mai influente case de discuri underground. Orice trupă de azi care pretinde că este de metal extrem are o datorie masivă față de Napalm Death.
30. Voivod – Killing Technology (Killing Technology, 1987)
Călătoria lui Voivod de la punk-thrashers rudimentari la călătorii intergalactice de metal progres a durat doar trei ani. Piesa de deschidere a celui de-al treilea album al trupei, Killing Technology a fost o altă piesă dintr-un puzzle muzical și conceptual care începea încet să prindă contur. Snake a oferit ceea ce a fost, fără îndoială, cea mai bună interpretare vocală a lui, accentuând povestea sa cibernetică cu toată fervoarea unui maniac. Dintr-o dată, metalul a început să privească înspre stele.
Lasă un comentariu