Niche Records: Despre curajul de a vinde muzica „de nisa” in Romania

2.270 vizualizări

Sa fim seriosi…Nimeni nu mai cumpara muzica in ziua de astazi” imi spunea vehement un prieten din Finlanda, tanar muzician in Helsinki.

Afirmatia lui m-a naucit pentru ca m-a facut sa ma gandesc la situatia industriei muzicale in Romania, unde, dupa cum se stie, in afara de chitcaieli siliconate, nu prea vinde nimic.

Pai daca in Finlanda este asa, cum e in tarisoara noastra?” m-am intrebat si, dintr-o data, mi-am pierdut speranta.

Cu toate acestea, baietii de la Niche Records – fratii Alex si Horia Bancila -, un magazin de muzica unic in Romania atat prin concept, cat si prin produsele pe care le pune la dispozitia consumatorului, mi-au redat credinta in posibilitatea salvarii umanitatii de platitudinea absoluta a slagarelor din colagen si a mp3-urilor piratate.

Daca sunteti pasionati de CD-uri, vinil-uri, DVD-uri si alte materiale muzicale originale, atunci nu este permis sa nu stiti de Niche Records. Gasiti shop-ul atat online AICI, unde puteti vizualiza achizitia pe care doriti sa o faceti, sau o puteti comanda special, cat si fizic, la show-room-ul din Bucuresti, de pe strada Arcusului nr. 6A, sector 3, unde veti intalni consultanti gata sa va ofere toate informatiile de care aveti nevoie pentru a va procura discul perfect.

Asa cum o spune si denumirea magazinului, produsele principale sunt discurile „de nisa”, atat din zona rock/metal, cat si din ambiental, jazz, relaxare, spiritual etc.

Am stat de vorba cu Alex Bancila, „mastermind”-ul din spatele conceptului Niche Records, care ne-a spus povestea magazinului, ne-a dat detalii despre produsele inedite pe care le vom gasi acolo si ne-a explicat de ce este important sa consumam muzica legal, procurandu-ne discuri si nu furandu-le de pe net.

Magazine   DSC7480


Vorbeste-ne putin despre acest concept de „discuri de nisa”? Ce inseamna „nisa” in Romania, ce inseamna in strainatate si de ce ati ales, in fond, „nisa”?

“Niche Records” este o marca inregistrata de noi acum aproape zece ani, cand ne-am inceput activitatea in industria muzicala. La acel moment am inceput sa reprezentam exclusiv cateva case de discuri din domeniul muzicii New Age si pentru ca materiale discografice apartinand acestui gen aproape ca nu existau pe piata romaneasca am considerat ca intram pe o piata de nisa.

Pana la urma, si la noi si in strainatate pietele de nisa apar acolo unde marile case de discuri nu au interes sa activeze. Cate discuri cu calugari din Tibet sau cu metale extreme ai vazut la casele de discuri mari? Cate sunt promovate in mainstream? Practic, cand am ales sa lucram in principal cu muzica „de nisa”, am ales sa fim o alternativa la muzica pe care o poti auzi la radio sau vedea la TV si pe care o poti gasi din benzinarii pana la hypermarket-uri.

Am ales sa formam un alt gen de relatie cu clientii nostri, mult mai apropiata fata de un magazin obisnuit. Asa am reusit sa avem un numar foarte mare de clienti fideli, care apreciaza eforturile noastre de a le oferi marfa de calitate si preturi corecte, cat se poate de accesibile.

Specializandu-ne la inceput pe o piata de nisa, in timp am reusit sa aplicam ce am invatat si in dezvoltarea altor nise din piata, reusind sa ne dezvoltam cu succes si pe piata muzicii pentru audiofili – importand viniluri de la cateva case de discuri foarte apreciate in domeniu. Cel mai recent am intrat pe piata rockului, reprezentand pentru inceput cea mai mare casa de discuri de rock/metal: Nuclear Blast. Acest gen de muzica fiind in topul preferintelor personale vom incerca sa aducem cat mai multe titluri noi din acest gen in viitor.

Am introdus recent in gama de produse, pe langa muzica, si merchandise oficial: tricouri, hanorace, etc iar in curand vom lansa pe site-ul nostru o sectiune distincta unde vor fi disponibile la comanda mii de modele.

Din punct de vedere strict comercial, renteaza ca afacere, sau e mai mult o pasiune si spirit de fronda?
In cazul nostru totul a pornit de la pasiunea pentru muzica, am condimentat-o cu ceva spirit de fronda si a ajuns sa renteze din punct de vedere comercial destul de tarziu. Inceputurile intotdeauna sunt grele cand trebuie practic sa formezi o piata inexistenta. Insa pana la urma este o lupta continua, printre altele cu posibilitatile din ce in ce mai limitate ale consumatorilor in general si cu pirateria, lupta pe care deocamdata o castigam cu ajutorul calitatii muzicii pe care o promovam, a serviciilor oferite si prin dezvoltarea continua pe toate planurile.

Mai exista o cultura a „discului” original in Romania?
A existat dintotdeauna si mai exista si acum, insa este o piata destul de restransa. Colectionarii s-au cam imputinat si majoritatea clientilor cumpara discuri originale mai mult pentru a le oferi drept cadou si mai putin pentru sine. Totusi, unii dintre clientii nostri mai tineri ne dau sperante ca discul original nu va disparea curand.

 
Magazine   DSC7479


Care este publicul consumator? Tineri, mai in varsta, pustani?

Publicul este destul de uniform impartit pe categoriile de varsta din ce am observat noi, cu singura mentiune ca cei mai tineri dintre ei opteaza preponderent pentru variantele piratate, poate si din cauza bugetului cel mai limitat dintre toate categoriile de varsta.

Aduceti si viniluri. Cum merge aceasta piata in tara?
Si in tara, dar si in restul lumii, discul de vinil trece printr-o perioada buna, de revenire in atentia publicului larg. Formatii mari si mici, cunoscute si obscure isi editeaza materialele discografice noi si pe vinil. Majoritatea vin cu diverse bonusuri tentante gen postere, acelasi album pe CD inclus sau posibilitatea downloadarii de mp3-uri si sunt inregistrate foarte bine. Reprezentam in Roamnia cateva case de discuri specializate pe vinil-uri care produc unele dintre cele mai apreciate discuri la nivel mondial – din punct de vedere al calitatii materialului, al inregistrarilor master (analogice) si al artistilor/albumelor disponibile.

Actionati deseori ca niste intermediari intre consumator si produsul artistic dorit. Care este avantajul de a cumpara prin voi un material, versus simpla achizitonare a acestuia de pe Amazon sau E-bay?
In cazul caselor de discuri pe care le reprezentam preturile negociate pentru piata noastra sunt in majoritate sub ce s-ar gasi pe site-urile mentionate deci clar clientul ar avea un avantaj financiar daca ar cumpara de la noi. In cazul celorlalte discuri ar fi cateva avantaje dintre care mentionez faptul ca poti vedea exact ce cumperi, nu mai platesti transportul daca il ridici de la show-room-ul nostru, poti returna produsul (sigilat) daca s-a intamplat sa-l mai ai o data, ai cu cine discuta si despre alte discuri si nu in ultimul rand poti gasi cu ajutorul nostru discuri care nu se gasesc pe acele site-uri.

 
Magazine   DSC7478


Vorbeste-ne despre participarea voastra la targuri. Cum merg lucrurile?

Activitatea de participare la targuri a fost de la inceput importanta pentru noi, asa ne-am facut cunoscuti. In general participam la targuri de carte, la targuri de terapii alternative/naturiste/de sanatate si mai nou la targuri tematice in unele mall-uri. Acolo clientii pot vedea o parte din stocul nostru si beneficiaza de reduceri la produsele caselor de discuri pe care le reprezentam.

Magazinul vostru fizic este mai mult un show-room. De ce acest concept si nu un magazin foarte evident si branduit?
Am avut in trecut un mic magazin la strada si per total nu a fost cea mai buna experienta din cauza costurilor mai mari si a logisticii mai dificile. Avand showroom-ul la sediu putem gestiona totul mult mai usor, mai ales pentru ca si distributia catre alti retaileri reprezinta o latura semnificativa a activitatii noastre. Din moment ce avem foarte bine pus la punct sistemul de participare la targuri consideram ca un magazin permanent intr-un centru comercial nu merita.

Aveti un sistem de audiere a discurilor inedit, pe care am inteles ca l-ati gandit voi. Povestiti-ne despre el si spuneti-ne cum v-a venit ideea, cum l-ati conceput etc?
In trecut, la targurile la care participam puneam muzica de pe un laptop iar asta crea niste momente penibile uneori: „Vreti sa dau mai tare? E de ajuns atat?” sau „Vreti sa schimb piesa?…A, mai las atunci” si niste blocaje in posibilitatea de a comunica si cu un alt client in paralel.

Aveam de la furnizorii nostri niste standuri cu care puteai asculta doar cateva piese. Le-am folosit cativa ani in diverse magazine insa numarul de piese fiind atat de limitat utilitatea era si ea la fel.

Practic pe baza experientelor negative descrise am conceput si realizat un soft care ca elimine tot ce nu ne placea la sistemele existente atunci pe piata si care sa sa ofere utilizatorului o interactiune simpla si placuta: scanand codul de bare al unui album poti accesa tracklist-ui lui si poti asculta orice piesa instant, poti merge in mijlocul piesei – nu trebuie sa astepti ca aceasta sa se deruleze – sau poti vedea ce alte discuri mai sunt disponibile pentru ascultare. Practic oricine se poate descurca si singur cu acest sistem permitandu-ne sa ne ocupam si de alti clienti care nu doresc sa asculte discul pe care intentioneaza sa-l cumpere.

 
Magazine   DSC7477


Ce se gaseste la voi si nu se gaseste in alta parte?

Toti artistii de la casele de discuri pe care le reprezentam se gasesc doar la noi sau la retailerii carora le distribuim. Avem acces la foarte multi furnizori generalisti sau specializati pe diverse genuri din toata lumea si astfel am putut sa ne ajutam clientii de nenumarate ori sa gaseasca albume pe care alte magazine de muzica nu au reusit sa le aduca vreodata.

Credeti ca faptul ca romanii nu au atat de multi bani de investit in tehnologie ii impiedica sa savureze pe deplin experienta ascultarii unui material original?
In primul rand tehnologia – de la cea pentru ascultarea unui banal CD pana la cea pentru redarea unui disc Blu-Ray – nu mai este atat de inaccesibila ca in trecut. Pentru obtinerea unui minim de calitate in redarea muzicii nu mai este atat de greu de procurat aparatura necesara, orice hypermarket are sisteme audio entry-level, deci nu cred ca asta este neaparat o piedica. Pe de alta parte exista oameni cu aparatura audio de mii si zeci de mii de euro care asculta mp3-uri pe ele si sunt multumiti. Asa ca savurarea ascultarii unui material discografic te indreapta spre achizitionarea suportului original doar daca ai un anume nivel de pretentii, pretentii care tin cumva de cultura si de educatia muzicala pe care o primeste sau o dezvolta fiecare. Cate discuri originale crezi ca detin cei care „asculta muzica” pe speaker-ul unui telefon?

In fond, de ce ar trebui sa ne luam CD-uri, DVD-uri, blu-ray-uri etc originale si nu sa le piratam de pe net?
Din haosul cotidian si graba noastra perpetua s-a nascut succesul mp3-ului si a altor formate digitale foarte portabile. Doar odata cu cresterea mobilitatii s-a pierdut destul de mult din timpul acordat ascultarii cu adevarat a muzicii. Ceea ce poate face ca muzica sa revina ca un element de baza al echilibrului nostru interior si sa fie din nou mai mult decat un simplu soundtrack (mai mult sau mai putin impus) al vietii noastre, este acel moment cand iti pui un disc pe care pur si simplu stai sa-l asculti. Si-atunci merita sa ai albumul original, ai o calitate mult mai buna a sunetului, poti vedea pozele artisului si urmari versurile pe carticica. La sfarsitul auditiei vei fi avut o experienta pozitiva (cu atat mai buna cu cat a fost si discul respectiv reusit) care ti-a reincarcat bateriile si pe care vei vrea sa o repeti. Asta ar fi un motiv destul de bun sa detii un album original.

In cazul in care esti satul de muzica daca nu de proasta calitate atunci deranjant de repetitiva de pe toate posturile radio, cu ajutorul catorva CD-uri iti poti alege sa asculti ce iti place cel mai mult iar aceaste discuri te vor ajuta sa te relaxezi in loc sa te streseze suplimentar, indiferent de cate ori le asculti.

In cazul unui Blu-Ray, e pacat sa ai un TV Full HD si sistem surround si sa nu te bucuri de avantajele pe care le ofera acest suport, piratand in schimb concerte sau filme trase dubios.

Inainte de aparitia pirateriei pe internet existau oameni care nu cumparau muzica originala. Faptul ca o parte din ei ei acum pirateaza si nu cumpara nu ne afecteaza atat de mult pentru ca nu sunt clienti pierduti pentru noi sau pentru alte magazine de muzica. Ce-i drept, o parte din clientii de discuri originale nu mai cumpara la fel ca inainte sau nu mai cumpara deloc, in acelasi timp piratand muzica, insa cred ca starea generala a economiei este de vina, pirateria fiind pentru ei o solutie de moment pentru a-si permite in continuare sa aiba acces la muzica dorita.

Totusi, majoritatea clientilor nostri au la baza preferintelor muzicale rock-ul si prefera sa detina albume originale pe cat posibil, daca nu datorita atasamentului emotional fata de un anumit album atunci pentru a-si arata suportul pentru artistul respectiv, ajutandu-l sa produca in continuare muzica de calitate.

 
Children-of-Bodom-Halo-of-Blood


In final a vrea sa anuntam ca toti cei care comanda ultimul album Children Of Bodom – „Halo of Blood” de la noi si mentioneaza in rubrica „Observatii” Maximum Rock vor primi 10% reducere + un poster format A1 gratuit
.

In urma „inspectiei” facute magazinului Niche Records, putem afirma ca este un adevarat „templu” dedicat muzicii de calitate si, ca si consumatori de rock si metal, este indicat sa le faceti baietilor macar o vizita ca sa va puteti bucura de o experienta multimedia care se gaseste prea putin in Romania. 

Mai mult, uneori este bine sa vorbesti cu niste „connaiseuri” ca sa stii exact ce sa-ti procuri. La Niche regasiti si acest serviciu, asa incat sa fiti siguri de ceea ce va cumparati. Ii felicitam pe baieti pentru curajul de a pune pe picioare o asemenea afacere si le uram mult succes!


Comentează primul

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată.


*