
Printre nenumărate lucruri rămase în aer odată cu izbucnirea pandemiei, România s-a lipsit de un concert Dream Theater, promis la ultima apariţie a americanilor de la Sibiu. Încă nu ştim ce evoluţie vor avea lucrurile şi în ce măsură ne vom putea bucura fără niciun fel de discriminare de revenirea activităţii muzicale, însă apariţia la Bucureşti a Dream Theater a fost deja anunţată oficial (amănunte aici), mai ales că veteranii metal-ului progresiv au lansat un nou album pe care aşteaptă nerăbdători să-l promoveze. Despre aceste lucruri, dar şi despre muzică în general – rock, pop, clasică – , despre trecut şi viitor, despre Liquid Tension Experiment şi Gentle Giant am stat de vorbă cu maestrul claviaturii, Jordan Rudess.
În această perioadă când mulţi cad în depresii profunde, „A View from the Top of the World” pare un titlu mai degrabă îndrăzneţ. Ce v-a inspirat? Este vorba despre împlinire artistică, personală sau altceva?
Titlul este rezultatul unei idei dintr-un cântec. Lucram la o piesă epică, de douăzeci de minute. Eu eram în studio, lucram la partea de clape, iar John Petrucci era sus, la cartierul general Dream Theater unde scria versuri pentru respectiva piesă. Şi a coborât şi era foarte fericit, spunea, „Gata, asta este! A View from the Top of the World!” La început trebuia să fie titlul unui cântec, dar s-a potrivit aşa de bine, încât a ajuns să fie numele albumului.
Jordan Rudess (Dream Theater)
Din câte am înţeles, acesta este primul vostru album produs de Andy Sneap. Şi se pune întrebarea: de vreme ce voi înşivă sunteţi producători, are Dream Theater nevoie de altcineva? Care este contribuţia lui Andy la album?
Andy Sneap nu a produs albumul, doar l-a mixat. John Petrucci l-a produs.
Asta lămureşte lucrurile. Dar a avut Andy Sneap şi o contribuţie la partea de creaţie?
Nu, doar a mixat şi a făcut o treabă extraordinară. Dar asta a fost, inginer de mixaj.
Ieri am intrat într-un magazin de muzică şi am dat peste patru produse noi Dream Theater despre care nu ştiam nimic: „Images and Words – Live in Japan”, „A Dramatic Tour of Events”, „Train of Thought Instrumental Demos” şi un album de benzi desenate, „Batman – Death Metal, Dream Theater Edition”. Toate aceste apariţii sunt decizia managementului, a casei de discuri sau chiar credeţi că este important să iasă pe piaţă? Mă refer în special la înregistrări, nu la albumul bd.
Depinde de magazin, nu ştiu, dar există o grămadă de apariţii pirat care nu au nicio legătură cu noi, pe care le scot diferiţi oameni. Deci nu pot să-ţi spun dacă nu văd cu ochii mei produsul.
Da, însă lucrurile despre care vorbesc sunt apariţii oficiale.
A, deci ştii că ce ai văzut e oficial, nu vreo ediţie pirat? E bine. Păi, da, evident, orice apariţie oficială este hotărâtă de trupă şi de casa de discuri, deci beneficiază de tot sprijinul nostru.
Apropo de faptul că acum vreo doi ani aţi dat concerte în care aţi cântat tot albumul „Images and Words”, cum ţi s-a părut ideea, mai ales că este un album care nu a fost înregistrat cu tine la clape?
Am cântat aceste piese de atâtea ori în concert de-a lungul anilor şi mă simt atât de legat de stil şi de ceilalţi membri când cânt piese de pe „Images and Words” încât parcă aş fi fost acolo de la început. Sigur, nu am fost. Dar îmi place, mă simt bine când cânt ceva de pe acel album. E un album excelent şi fără îndoială a fost un pas incredibil de mare în cariera Dream Theater. Deci îmi place, fanilor le place la nebunie şi mă bucur că am făcut-o.
Cum priveşti ce a făcut predecesorul tău, Derek Sherinian? Este evident că atunci când ai venit în formaţie, Mike Portnoy şi John Petrucci au fost de părere că tu eşti mai potrivit decât el pentru Dream Theater. Dar ai un fel de legătură cu ce făcea el înaintea ta?
Nu, n-aş spune. Mai degrabă respect foarte mult ce a făcut Kevin Moore la Dream Theater. Cred că a contribuit la definirea sunetului formaţiei, este un compozitor excelent şi scrie şi versuri foarte bune şi a fost important pentru Dream Theater şi pentru stilul creat de această formaţie.
O bună perioada din istoria genului, rockul şi chiar metal-ul la începuturi au rămas, în datele esenţiale, muzică pop. Şi apoi aceste graniţe au început să dispară, a început să dispară diferenţa foarte pronunţată în trecut între muzica „populară” şi cea cultă. La Dream Theater şi la alte trupe de progresiv, graniţa se şterge cu totul. De vreme ce ai compus deja o lucrare orchestrală, „Explorations for Keyboard and Orchestra”, te-ai gândit vreodată să faci cu Dream Theater ceva în genul concertului Deep Purple pentru formaţie şi orchestră?
Există un interes pentru asta şi probabil că m-am gândit la posibilitate, de vreme ce am cântat deja prin lume compoziţiile mele pentru clape şi orchestră. Poate că într-o zi Dream Theater va face şi asta. Am cântat în trecut cu orchestre şi este plăcut, e mişto. Deci ar fi foarte interesant să scriem ceva pentru formaţie şi orchestră în viitor.
Jordan Rudess (Dream Theater)
Am citit de curând un interviu în care vorbeai despre formaţiile tale preferate şi printre ele era una care mi se pare mult subestimată: Gentle Giant. Ai ascultat remixurile albumelor lor făcute de Steven Wilson? Cum ţi se par şi cum vezi Gentle Giant în tot contextul muzical actual?
Am ascultat câteva remixuri Gentle Giant chiar la Steven acasă, pe sistemul lui audio, unele chiar în timp ce lucra la ele. Mi se par excelente, foarte tari. Pentru mine Gentle Giant este un fel de trupă cult, dacă vrei. Dar cred că oricine se pricepe la rockul progresiv ştie de Gentle Giant şi socoteşte trupa foarte specială. Muzica lor este atât de diferită! Aveau un simţ al contrapunctului, aproape ca la Bach şi îl foloseau într-o manieră unică. E minunat ca această muzică să fie remixată, mai ales de cineva ca Steven care cunoaşte atât de bine piesele şi de asemenea pentru acest contrapunct, fiindcă e bine să poţi să auzi lucrurile separate în acest fel, pune în evidenţă diferitele linii melodice din orchestraţie,
Apropo de orchestraţie, contrapunct, armonie şi compoziţie, presupun că tot acest ciclu album-concert-album-concert nu vă lasă prea mult timp să studiaţi, să evoluaţi ca muzicieni, să descoperiţi lucruri noi. S-au schimbat aceste lucruri odată cu pandemia? Ai avut şanse să descoperi noi tărâmuri muzicale? Şi a avut acest lucru o influenţă asupra compoziţiilor de pe noul album?
Este adevărat că suntem aglomeraţi, dar, în ceea ce mă priveşte, toată viaţa am lucrat la muzică, chiar şi în culise, înainte de concerte, studiez, încerc lucruri noi şi aşa mai departe. Din acest punct de vedere, evoluţia mea muzicală nu s-a oprit niciodată din cauza programului aglomerat. Însă în timpul pandemiei, cât am fost cu toţii în carantină, am avut ocazia să învăţ şi să încerc lucruri noi. Unele sunt legate de tehnologie şi de modul în care îmi pot face cunoscută muzica. De pildă prin Patreon, care este o platformă prin care poţi ajunge direct la oameni care vor să sprijine artistul, şi am învăţat tot ce se poate despre camere, interfeţe video, livestream, lucruri foarte interesante. A fost de asemenea o perioadă foarte prolifică pentru noi toţi. Nu doar că am lucrat împreună la un nou album Dream Theater, dar am reuşit să scoatem şi un album Liquid Tension Experiment după 22 de ani. Deci până la urmă a fost o perioadă foarte prolifică din punct de vedere muzical. Şi am reuşit să lansez şi un album solo de pian, „A Chapter in Time”.
Că tot vorbeai despre Liquid Tension Experiment, cum te-ai simţit din nou în studio alături de Mike Portnoy?
A fost minunat, ca şi cum nu am fi stat nicio zi departe unul de celălalt. Ne-am simţit foarte bine, ne-am pus pe treabă din clipa în care am intrat în studio şi ne-am bucurat de desfăşurarea lucrurilor. Toată lumea s-a bucurat că eram împreună şi am lucrat bine, a fost o perioadă foarte muzicală în care noi am fost foarte compatibili.
De curând s-a anunţat că Dream Theater va concerta în România la anul, deci lucrurile par să revină uşor-uşor la normal. Publicul aşteaptă cu siguranţă concertele, dar voi sunteţi nerăbdători să plecaţi în turneu sau pauza lungă v-a descurajat un pic?
Dream Theater
Sincer, mi-a plăcut foarte mult să stau acasă o vreme, am înţeles anumite lucruri, am pus la punct un nou studio, am început o nouă afacere cu Patreon, dar în acelaşi timp îmi place foarte mult să ies pe scenă şi să cânt, îmi place mai ales să merg în diferite locuri din toată lumea, să mă întâlnesc cu prietenii. Şi apropo de România, avem acolo unul dintre cele mai bune fan-cluburi Dream Theater, condus de prietenul meu Cosmin. A reuşit să adune laolaltă pe toată lumea şi când vin în România mă opresc adesea pe la fan club, salut lumea. Aveţi o scenă foarte entuziastă, deci îmi place foarte mult să vin acolo. Dar, în general, îmi place să călătoresc în lume, nu doar ca să-mi văd prietenii, ci ca să cântăm în concert, pentru că este o parte a activităţii noastre, importantă, o apreciez şi mi-a fost dor de ea.
*****
Reamintim că s-au pus în vânzare biletele pentru concertul Dream Theater de la București, iar primele categorii sunt Sold Out!
Evenimentul ce va avea loc la RomExpo pe data de 29 mai 2022. Acesta face parte din turneul de promovare al viitorului material discografic intitulat „A View From The Top Of The World”, ce va fi lansat pe 22 octombrie 2021 prin InsideMusic.
Concertul de la București este organizat de către Promusic Events și Maximum Rock, iar biletele sunt disponibile prin www.AmBilet.ro.
250lei – 159lei – Acces General Earlybird / Sold Out!
250lei – 179lei – Acces General Presale 1 (300 de bucăți)
250lei – 219lei – Acces General Presale 2
250lei – Acces General (preț în ziua evenimentului)
290lei – 189lei – Golden Earlybird / Sold Out!
290lei – 229lei – Golden Presale 1 / Sold Out!
290lei – 259lei – Golden Presale 2
290lei – Golden (preț în ziua evenimentului)
350lei – 250lei – Tribună Earlybird / Sold Out!
350lei – 299lei – Tribună Presale (300 de bucăți)
350lei – Tribună (preț în ziua evenimentului)
1.300lei – Summit VIP Package (Dream T)*
755lei – Base Camp VIP Package (Dream T)**
Pachetele Meet & Greet sunt valabile doar însoțite de un bilet de eveniment. Acestea se achiziționează separat.
* Summit VIP Package (Dream T):
– Pre-show socially distanced photo opportunity with members of Dream Theater.
– One (1) VIP Exclusive Wall Flag
– One (1) Guitar Pick Set and Collectors Tin
– One (1) Signed 8×10 Photo
– One (1) Commemorative Laminate with Lanyard
– One (1) VIP Exclusive Album Enamel Pin
– Onsite VIP Host
– Limited Availability
** Base Camp VIP Package (Dream T):
– One (1) VIP Exclusive Wall Flag
– One (1) Guitar Pick Set and Collectors Tin
– One (1) Signed 8×10 Photo
– One (1) Commemorative Laminate with Lanyard
– One (1) VIP Exclusive Album Enamel Pin
– Onsite VIP Host
– Limited Availability
Lasă un comentariu